ORGANISERING

KFUM's Sociale Arbejde består af en række institutioner, sociale tilbud, genbrugsbutikker og socialøkonomiske virksomheder, som er inddelt i syv indsatsområder. Hertil kommer en hovedbestyrelse, et hovedkontor og en række tværgående projekter.

  

HOVEDBESTYRELSEN

KFUM's Sociale Arbejdes øverste juridiske myndighed er jf. vedtægterne hovedbestyrelsen, der består af 10-12 valgte medlemmer. Bestyrelsesarbejdet er frivilligt og ulønnet.

Hovedbestyrelsen

ORGANISATIONSEJEDE OG SELVEJENDE INSTITUTIONER

KFUM's Sociale Arbejde driver selv en række institutioner (organisationsejede), som hver har en styregruppe bestående af lokale personer udpeget af KFUM's Sociale Arbejdes hovedbestyrelse. Herudover har vi tilknyttet en række selvejende institutioner med egne bestyrelser, hvor hovedbestyrelsen udpeger medlemmer til disse i overensstemmelse med de selvejende institutioners vedtægter.

De mere end 80 institutioner, sociale tilbud, genbrugsbutikker og socialøkonomiske virksomheder, som er tilknyttet KFUM's Sociale Arbejde, er inddelt i syv indsatsområder, men har grundlæggende alle det samme formål. Se illustrationen nederst.

Institutionerne får løst administrative opgaver og modtager konsulentydelser fra hovedkontoret i overensstemmelse med de samarbejdsaftaler, der er indgået mellem parterne.

HOVEDKONTORET

Hovedkontoret bemandes af en række lønnede medarbejdere med generalsekretæren i spidsen. Organisatorisk er hovedkontoret opdelt i en ledelse, staben "Kommunikation og organisation", en administrationsafdeling og en udviklingsafdeling.

Hovedkontoret leverer bistand til organisationens institutioner indenfor regnskab, løn, jura, it og sekretariatsopgaver. Desuden ydes konsulentstøtte til fx lederudvikling, projektudvikling, kommunikation og uddannelse.

Hovedkontoret varetager landsorganisationens interesser i forhold til ministerier, politikere og presse og deltager i en række råd og interesseorganisationer. Hovedkontoret driver desuden et antal tværgående projekter, der medvirker til at realisere vores formål.

ÉT FORMÅL - SYV INDSATSOMRÅDER

Illustrationen viser de syv indsatsområder i KFUM's Sociale Arbejde, der udgår fra samme formål. Herunder ligger hovedkontoret som en støttefunktion for institutionerne i de syv indsatsområder. På tværs af indsatsområder kører de tværgående projekter, som medvirker til at nå formålet. Klik på illustrationen for forstørrelse.

Behandling, rådgivning og omsorg til mennesker i udsatte livssituationer

Sund mad og styrket samvær

Måltider kan være indgangen til fællesskaber for sårbare mennesker. Ansatte og frivillige har udviklet ideer til sund mad og involvering af flere.

Michael skal udvikle initiativer der støtter udsatte mennesker

Michael Aagaard Seeberg er 1. marts ansat som udviklingsleder i KFUM’s Sociale Arbejdes hovedkontor i Middelfart.

Kommentar: Hjemløse har behov for bedre koordineret hjælp

Det offentlige system er ikke gearet til at håndtere kompleksiteten i hjemløses liv. Brug for mere omfattende hjælp, mener KFUM's Sociale Arbejde.